Tips om je digitaal klantcontact te verbeteren

E-marketingforum

Zonder klanten, kun jij je onderneming niet draaiende houden. De klanten zijn misschien wel de belangrijkste factor in het behalen van succes. Hoe beter je met de klanten omgaat en open en eerlijk met ze communiceert, des te tevredener de klanten met je onderneming, producten en/of diensten zullen zijn. Tevreden klanten leiden vaak tot meer nieuwe klanten. Wanneer iemand tevreden is met de manier waarop zij geholpen of behandeld zijn, is de kans groot dat ze hun vrienden/familie over je onderneming vertellen. In deze blog lees je wat digitaal klantcontact is, wat het belang ervan is en met welke tips je het digitale klantcontact kunt verbeteren.

Wat kun je onder digitaal klantcontact verstaan en waarom is het zo handig?

Wist je dat digitaal klantcontact eigenlijk gewoon online klantcontact inhoudt? Het gaat erom dat je bepaalde software inzet, zodat de klanten met je onderneming kunnen chatten, mailen en zelfs bellen. De software ondersteunt de medewerkers van de klantenservice, zodat zij de meer complexe vragen en klachten kunnen opnemen en een robot de meest makkelijke vragen direct voor de klanten kan beantwoorden. Op die manier kun je de overige werkzaamheden binnen klantcontact efficiënter indelen en aanpakken.

Vaak is gebrek aan tijd namelijk de boosdoener tijdens klantcontact. Wanneer de werknemer gestrest of ongeduldig overkomt, zal de klant een nog minder goede ervaring met je onderneming opdoen. Geef de klanten het gevoel dat je de tijd voor ze neemt en dat je goed naar hun verhaal luistert. Toon vooral begrip voor hun situatie en handel elke vraag of klacht zo netjes mogelijk af. Heb je het idee dat een collega meer over de vraag of klacht van de klant weet, schroom dan vooral niet om de klant direct door te verwijzen. Op die manier hoeft iemand maar één keer zijn/haar verhaal te doen en kun je direct overgaan tot het bieden van passende oplossingen.

De beste tips voor het onderhouden van digitaal klantcontact

Klantcontact software helpt je om digitaal klantcontact zo soepel mogelijk te laten verlopen. Wanneer je in contact staat met klanten, is het belangrijk dat je ze op een nette en positieve manier helpt met hun vragen en klachten. Zorg ervoor dat je in ieder geval geen beloften doet, die je vervolgens niet kunt nakomen. Dit zal de betrouwbaarheid van je onderneming schaden en dat is het laatste waar je op zit te wachten. Behandel de klant vooral zoals je zelf ook behandelt zou willen worden op het moment dat je een bedrijf contacteert.