Marketing forum
Image default
Zakelijk

Marketing automation met CRM

Vaak wordt er in verband met de afkorting CRM of CRM-software ‘marketing automation’ genoemd. Het is een term die wellicht op het eerste gezicht lijkt op een modewoord, maar waar voor bedrijven een schat aan voordelen schuilen.

Hieronder willen we de mogelijkheden van marketign atuomatiseren met CRM-software nader bekijken. Wij willen laten zien waar zien waar bedrijven tijd en geld kunnen besvparen door gebruik te maken van een geschikt systeem.

Wat is marketing automation precies?

Marketing automation/automatisering beschrijft een softwareondersteunende methode om marketing- en verkoopprocessen. Kortom, dit is een gebied dat verschillende activiteiten en processen in marketing en verkoop omvat. Het gaat in essentie om het verrijken van profielen met informatie op basis van het gedrag van de gebruikers of klanten om geautomatiseerde processen voor individuele klantcommunicatie te kunnen ontwerpen. Het gaat daarnaast om het doel om het aantal potentiële nieuwe klanten of leads te vergroten.

Individualiteit & efficiëntie

Een persoonlijke, individuele klantbenadering op maat ontwikkelt zich steeds meer tot een beslissend concurrentievoordeel. Bedrijven in elke sector moeten niet alleen hun eigen klanten kennen, maar ze ook op het juiste moment via het juiste kanaal met de juiste content aanspreken. Dit wordt ook wel de omnichannelaanpak genoemd. Hoe groter het klantenbestand, hoe onrealistischer deze onderneming wordt zonder softwareondersteuning. Met behulp van marketing automation zijn juist die essentiële, persoonlijke benaderingen te automatiseren, wat uiteindelijk niet alleen tijd, maar ook geld scheelt.

Hoe marketingautomatisering werkt

Veel marketing automation oplossingen combineren functies uit verschillende (marketing)gebieden. Allereerst spelen functies die traditioneel op het gebied van ‘Customer Relationship Management’ (CRM) vallen een rol. Bovendien combineren dergelijke toepassingen meestal functies uit e-mailmarketing, webanalyse en retargeting.

Voordelen van marketing automatisering

CRM-software met marketingautomatiseringsfuncties stellen organisaties in staat om op grote schaal flexibele en aanpasbare communicatie te ontwikkelen. Daarbij vertrouwen ze op de ontwikkeling van een leadnurturing-strategie. Dit creëert een manier waarop relaties met potentiële klanten niet alleen tot stand kunnen worden gebracht, maar ook kunnen worden onderhouden en dat in elke fase van de salesfunnel. Door het opzetten van een goed onderbouwde lead nurturing-strategie kunnen uiteindelijk duurzame klantrelaties worden opgebouwd, die bijvoorbeeld de koopbereidheid vergroten. Daarnaast kunnen de verzamelde gegevens en informatie worden gebruikt om komende campagnes en toekomstige marketingprocessen te optimaliseren en de ROI (return on investment) te verhogen.