Zoekmachine adverteren

Op korte termijn meer klanten trekken en conversies vergaren? Waardoor jouw omzet vergroot wordt. Met zoekmachine adverteren – ook wel SEA genoemd, kan dat. Door het opzetten van campagnes, het beheren daarvan en het optimaliseren van de campagnes kun je dit bereiken. Uiteraard kun je dit alles uitbesteden, wat geld kost, maar ook zeker rendabel is. Het is een investering, maar levert (veelal) meer op. Garanties heb je alleen nooit, maar als ondernemer dien je daarin ook risico te nemen. Wanneer bijvoorbeeld een online marketing bureau dit op een juiste manier voor je opzet, gaan zij voor lage klikkosten met een hoger rendement, waardoor er altijd winst wordt gegenereerd in het trekken en krijgen van meer klanten.

 

Hoe gaat zoekmachine adverteren in zijn werk?

Met zoekmachine adverteren in Google (Ads) en Bing Ads is er een veilingmodel, door middel van een zoekopdracht van een gebruiker wordt er een veiling gestart met adverteren. In die veiling kijkt het algoritme van de zoekmachine naar vele factoren, hiermee wordt bepaald welke advertentie welke positie krijgt. De basisformule is eigenlijk, qua positie van de advertentie (vaak meerdere advertenties door campagne): positie in de advertenties = bod x kwaliteitsscore (factoren – algoritme).

 

Bij het bod moet je trouwens niet denken aan alleen het bedrag, maar ook aan targeting (welke advertentie toon je aan welke doelgroep); dit hangt af van de locatie, maar ook tijdsperiode en biedstrategie. Binnen Google Ads zijn er bijvoorbeeld vele opties met biedstrategieën en zoekmachine adverteren.

 

Verschillende strategieën

Hieronder volgt een lijst met verschillende strategieën met betrekking tot Google Ads. Aangezien Google Ads toch dé grote speler is met betrekking tot zoekmachine adverteren:

 

  • handmatige CPC-biedingen: cpc = cost per click’
  • eCPC: handmatige bieden zoals hierboven worden automatisch aangepast om conversies te verhogen (maximaliseren);
  • Klikken maximaliseren: Google check hoe de meeste klikken voor een zoekwoord kunnen gerealiseerd; 
  • Conversies maximaliseren: gehele budget wordt zo ingezet voor maximale conversies;
  • Doel-CPA (kosten per acquisitie): je bepaalt zelf hoeveel een conversie mag kosten, met het algoritme wordt er dan voor gezorgd dat de advertenties worden gewoon voor een prijs waarbij de gebruiker converteert;
  • Doel-ROAS: biedstrategie die kijkt naar opgeleverde conversiewaarde en naar de gemaakte kosten. Afhankelijk van het percentage dat je instelt, moet een bepaalde conversie zoveel meer procent opleveren dan de kosten.

 

Dit is omtrent SEA nog niet alles, maar slechts de basis. Als je het nog lastige materie vindt, wat wij begrijpen, laat je dan helpen door SEA specialisten. Zij kunnen het je namelijk haarfijn uitleggen en helpen jou bij groei op korte termijn!

 

https://www.brandmerck.nl/zoekmachine-adverteren/