Veel bedrijven maken gebruik van coding and marking, dit betekent dat zij gebruik maken van een codeersysteem. Als een bedrijf sterk aan het groeien is zal het een stuk makkelijker zijn als alles gecodeerd wordt. Als bijvoorbeeld een product gecodeerd is kan men op een computer inzien welke fase het product heeft doorlopen en wanneer dat is geweest. Een codeersysteem is te vergelijken met een logboek, waar en wanneer komt het product bij een bedrijf aan en wanneer wordt deze weer door verkocht. Maar hoe kan een codeercode herkent worden? Een codeercode is als de streepjes code die staat afgebeeld op de verpakking van een product. Door de streepjescode bij de kassa te scannen verschijnt er een geldbedrag dat betaalt moet worden, in de computer is dan ook te zien op welk tijdstip het product is verkocht. Het geldbedrag dat bij het scannen op een scherm komt is ook onderdeel van een codeersysteem. Vroeger werd er gebruik gemaakt van een ponskaart, na deze te gebruikt te hebben vond men het maar onhandig. Om de sponskaart doen te vergeten is er in het jaar 1952 in de Verenigde Staten de streepjescode uitgevonden. De streepjescode bevat een unieke code dat aan een product is verbonden, op deze manier zijn dezelfde producten van elkaar te onderscheiden. Onder de streepjescode staat een barcode, dit is ook een onderdeel van een codeerysteem. Door de code handmatig in een computer te zetten komen dezelfde gegevens naar voren als bij het scannen van de streepjescode. In de meeste gevallen kiest een bedrijf er voor om de verpakking van een product uit te besteden aan een ander bedrijf en dit is logisch omdat de juiste spullen die daarvoor nodig zijn niet aanwezig zijn. De situatie kan ook afspelen dat een bedrijf sterk aan het groeien is dat zij zoveel producten verkopen en daardoor de verpakking zelf kunnen maken. Dit is alleen mogelijk als het bedrijf speciale printers heeft van www.kba-metronic.com. |
http://www.kba-metronic.com |