Marketing forum
Image default
Internet marketing

Samenwerken met een SEO-specialist: dit is een dag uit zijn leven

Een SEO-specialist pakt vele soorten taken op een dag aan. Echte SEO vereist veel meer dan alleen zoekwoorden. Denk aan alle verschillende componenten die deel uitmaken van een goede SEO-strategie en het zal duidelijk worden dat je dagen veel afwisseling kunnen hebben. Wil jij ook samenwerken met een SEO-specialist? Een typische dag zal waarschijnlijk een combinatie van de volgende SEO-taken bevatten: 

Zoekwoordonderzoek

Google brengt voortdurend wijzigingen aan in de algoritmen die bepalen hoe websites werken, maar dat heeft zoekwoorden niet uit de vergelijking verwijderd. Zoekwoorden zijn nog steeds het startpunt voor de meeste zoekopdrachten. Als SEO-specialist doe je trefwoordonderzoek om populariteit, concurrentievermogen en relevantie te bepalen, zodat je de best mogelijke lijst met zoekwoorden kunt maken waarop je je kunt concentreren.

Optimalisatie

Zoals we al zeiden, vereist SEO meer dan alleen zoekwoorden, en optimalisatie zal deel uitmaken van uw rol als SEO-specialist. Dit omvat zowel on-page optimalisatie, om ervoor te zorgen dat u kwaliteitsinhoud aanbiedt, goede metadata, een schone HTML-structuur, interne links en pagina’s die snel laden. Het omvat ook het testen van verschillende elementen om te bepalen hoe u uw conversiepercentages op een bepaalde webpagina kunt verbeteren.  

Verwijzingen verzamelen

Google kijkt niet alleen naar uw websites en inhoud, maar ook naar wat anderen over u ‘zeggen’. Met ‘zeggen’ bedoelen we een link naar. Wanneer andere websites naar die van u linken, is dat een blijk van vertrouwen in uw inhoud en een waar Google rekening mee houdt bij het rangschikken van u. Een deel van je werk als SEO-specialist is het zoeken naar mogelijkheden om andere websites legitiem naar de jouwe te laten linken. 

URL-opbouw

Als SEO-specialist is de kans groot dat uw organisatie of klant meerdere soorten campagnes tegelijk heeft lopen, waardoor verkeer naar uw webpagina’s wordt geleid. U wilt weten welk verkeer uit welke bron komt. Iemand kan bijvoorbeeld op een link in een nieuwsbrief of in een tweet klikken. Ze kunnen uw website bereiken via een Facebook-bericht of een advertentie. U “bouwt” unieke URL’s voor deze bronnen, zodat u precies kunt bepalen waar het verkeer vandaan komt. 

Analytics

De enige manier om te weten wat werkt, is door naar analyses te kijken. Als SEO-specialist controleer je regelmatig de analyses om te zien hoe websites, bestemmingspagina’s en zoekwoorden presteren, en om te zien waar het verkeer vandaan komt. 

Mobiele optimalisatie

Mobiel is belangrijker dan ooit, nu Google zegt dat het in 2018 de mobile-first index gaat gebruiken. Het zal waarschijnlijk geen doorlopende taak voor u zijn, maar in eerste instantie moet u ervoor zorgen dat alle webinhoud is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. 

Actueel blijven

Spreken met Google die wijzigingen aanbrengt, een deel van uw werk als SEO-specialist omvat het lezen van artikelen, blogs en forums, zodat u op de hoogte blijft van veranderingen en ontwikkelingen in SEO. Google is constant aan het tweaken en je moet weten wat het doet, zodat je niet overrompeld wordt. 

Gefocust blijven

In de snelle wereld van vandaag met e-mails, sms-berichten en chatberichten die constant om onze aandacht strijden, om nog maar te zwijgen van tweets en collega’s, zullen veel dingen je willen afleiden. Gezien de verscheidenheid aan taken, ben je al aan het jongleren terwijl je een SEO-specialist bent, gefocust blijven is de sleutel tot productieve werkdagen!

Heb jij als doel om hoog in Google te belanden met jouw website? Lees hier wat je daarvoor moet doen. 

https://ralfvanveen.com/

Gerelateerde artikelen

Laat je dak deskundig beheren

Checklist ‘Hoe u de perfecte webpagina maakt’

Veilig de weg op