Merkstrategie: het pad wat jouw merk bewandeld richting positieve uitkomsten. Hoe beter het pad te bewandelen is, hoe effectiever de uitkomst is. Je zorgt hiermee voor een sterk en gezond merk wat neerkomt op mooie doelstellingen. Dit is waarom merkstrategie zo ontzettend belangrijk is. We zien vaak genoeg dat merken erg snel iets opzetten en nog midden in hun groei een herpositionering doen. Dit is zonde. Een herpositionering is goed, maar niet altijd. Dit kan voorkomen worden door een juiste merkstrategie te formuleren. Een goede merkstrategie opstellenMerkstrategie, ontwerp, creatie en marketing. De belangrijkste zaken wanneer je een eigen bedrijf begint. Maar hoe doe je dit op de juiste manier? Bij een merkstrategie kun je denken aan drie onderdelen. Jouw merkidentiteit: wat voor mensen en hoe kunnen mensen zich identificeren met jouw bedrijf? In je merkidentiteit noteer je wie je bent en wat je voor de ander kunt betekenen. Nadat je weet wat jouw merkidentiteit is ga je naar de volgende stap wat het merkconcept is: hoe ga je jezelf presteren in de wereld? Dit kan op allerlei manieren en het is goed om hier over te brainstormen met een team. Tenslotte kijk je naar merkbeleving: dit zijn de visuals van jouw bedrijf en alle tekstuele taken. Belangrijk om te weten is dat deze drie onderdelen blijven evalueren gedurende het bestaan van je bedrijf. Daarom werd eerder vermeld dat een herpositionering niet altijd slecht is. Het ligt eraan wanneer dit gebeurt en waarom. Zo lang je de basis goed hebt vastgesteld en op de juiste manier evalueert hoef je je hierom niet druk te maken. De zekerheid wat je als merk kan biedenMen verwacht een bepaald vertrouwen en zekerheid bij een merk. Kan jij datgene bieden wat je zegt dat je kan bieden? Hoe is jouw relatie naar de klant toe en is dit een prioriteit? Als we kijken naar herkenbaarheid is dit ook belangrijk. Je wilt herkenbaar zijn voor jouw klanten, je wilt vertrouwen scheppen en een symbolische functie bieden. Dit is waar een merknaam bij komt kijken. Voldoet jouw merknaam aan deze eisen? Dan betreed je de markt op een juiste manier. Doe je dit niet? Dan kan het nog weleens verwarring veroorzaken bij de doelgroep die je wilt bereiken. En dit wil je altijd voorkomen. Een merknaam kun je op allerlei manieren definiëren dus denk hier goed over na. |
https://omdbranding.nl/ |