Marketing forum
Image default
Bedrijven

Drie belangrijke KPI’s

Heb je een bedrijf? Dan heb je vast en zeker eens gehoord van de term KPI. Ga je echter een bedrijf opstarten? Dan zul je hier mogelijk nog niet zoveel van weten. KPI staat voor Key Performance indicator. KPI’s geven je overzicht van de vooruitgang die je boekt in je opgestelde doelen. Zo kan je zien waar je bedrijf goed bezig is, en waar er nog flink wat verbetering nodig is. In dit artikel lees je over drie belangrijke KPI’s die een bedrijf veel overzicht kan geven.

ROAS berekenen

Een handige KPI om bij te houden is de roas berekening. ROAS is de afkorting van return on ad spent. Met ROAS kun je berekenen hoeveel je advertenties opleveren aan geld. Een voorbeeld: Je hebt de afgelopen maand 2000 euro gespendeerd aan marketing advertenties, en dit heeft ervoor gezorgd dat je 8000 euro aan sales hebt gegenereerd, dan is je ROAS op dit moment 400%. Voor je nieuwe website is het handig om deze KPI bij te houden. Het geeft je namelijk veel bruikbare informatie. Stel je geeft namelijk veel geld uit aan marketing en advertenties, maar je ROAS is maar 70%, dan weet je dat je iets niet goed doet en dat er werk aan de winkel is. Houd je de ROAS niet bij als KPI? Dan heb je dus geen feedback voor jezelf, en kun je ook niet verbeteren.

De beoordeling van klanten

Wanneer je klanten vraagt een beoordeling achter te laten van hun ervaring bij jouw bedrijf heb je zeer concrete feedback over wat je kunt verbeteren, of wat je juist moet doorzetten binnen je organisatie. Wanneer je het percentage van ontevreden klanten bijhoudt kun je zien waarom mensen de ervaring bij jouw organisatie als negatief hebben ervaren. Zo is het natuurlijk ook nuttig om bij te houden hoeveel klanten tevreden zijn en waarom ze dat zijn. Zo kun je ook de sterke kanten zien.

De tevredenheid van de werknemers

Wanneer iemand gelukkig is, functioneert deze persoon beter. Dit is al lang uit meerdere onderzoeken gebleken. Op de werkvloer geldt natuurlijk precies hetzelfde: Zijn de medewerkers gelukkig, dan leveren ze beter werk. Het meten van de tevredenheid van werknemers is daarom dan ook zeer nuttig. Dit kan ook makkelijk gemeten te worden door eens in de zoveel tijd een korte vragenlijst uit te sturen naar al je medewerkers. Heb je een klein bedrijf dan kun je dit ook doen door middel van een kort één op één gesprekje.

 

 

Advertentie: Adbull B.V. – White label linkbuilding?