Sta jij er soms ook wel eens bij stil waarom we dingen doen zoals we ze doen, zoals in het verkeer bijvoorbeeld? Waarom we bijvoorbeeld aan de rechterkant van de weg rijden of waarom verkeerslichten de kleuren groen, oranje en rood hebben en niet paars, blauw en geel? Best bijzonder eigenlijk wanneer je erover nadenkt. Want wie heeft ooit verzonnen dat het zo moet zijn en niet anders? Om je kennis over verkeersborden te testen, hebben we hieronder drie leuke weetjes voor je. Hoeveel wist jij er al? 1: de verkeersborden zoals wij die kennen, zie je ook elders in Europa Waar je ook rijdt in Europa, overal kom je dezelfde verkeersborden tegen. Niet helemaal precies hetzelfde natuurlijk, maar in grote lijnen hebben ze wel dezelfde betekenis en strekking. Dit universele karakter van verkeersborden is er eigenlijk pas sinds 1968. Toen werd in het Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer vastgelegd dat de borden in grote lijnen op elkaar moeten lijken om verwarring onder verkeersdeelnemers te voorkomen. Het is ook niet echt praktisch wanneer je tijdens een autovakantie iedere keer met andere borden geconfronteerd wordt op het moment dat je een landsgrens over gaat. 2: niet alleen verkeersborden zelf, maar ook de plaatsing moet aan eisen voldoen Niet iedereen kan zomaar een verkeersbord ontwerpen en die langs de weg plaatsen. Aan de ene kant heeft dit uiteraard te maken met bovengenoemd verdrag. Daarnaast zorgen deze eisen er ook voor dat de verkeersveiligheid niet in het geding komt. Een verkeersbord dat lastig af te lezen is en waardoor de aandacht van de weggebruiker bij het bord is in plaats van de weg, leidt alleen maar tot meer gevaarlijke situaties. Niet alleen de verkeersborden zelf moeten echter aan bepaalde eisen voldoen, hetzelfde geldt voor de plaatsing ervan. 3: ook op waterwegen wordt de veiligheid gewaarborgd met verkeersborden Wist je dat ook op de waterwegen de veiligheid gewaarborgd wordt met verkeersborden? Je hebt het misschien helemaal niet zo door, maar ook op de waterwegen is iedere dag veel ‘verkeer’. Zowel de schepen die vracht vervoeren als de pleziervaart horen zich aan de geldende regels te houden. Omdat het er op het water iets anders aan toe gaat dan op de weg, kennen de waterwegen speciale verkeersborden. Kijk maar eens bij de verkeersborden van Traffic Safety Systems. |
https://www.trafficsafetysystems.eu/nl/ |
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- Hoe kom je hoger in Google? Er zijn vele manieren om de ranking van uw website in de zoekmachines te verhogen. De sleutel tot het verkrijgen van hoge rankings is het...
- Een dashcam bestellen voor op de weg Zit u ook zo vaak op de weg? In het drukke verkeer van en naar het werk? Of bent u zelfs altijd onderweg in verband...
- Samenwerken met een SEO-specialist: dit is een dag uit zijn leven Een SEO-specialist pakt vele soorten taken op een dag aan. Echte SEO vereist veel meer dan alleen zoekwoorden. Denk aan alle verschillende componenten die deel...
- Contractmanager Contractmanager Als contractmanager heb jij al enkele jaren ervaring met de inkoop, voorbereiding, aanbesteding en het tenuitvoerleggen van contracten met aannemers, leveranciers en partijen in...
- Veilig de weg op Er nemen allerlei verschillende voertuigen deel aan het verkeer. Over het algemeen wordt de weg bezet door auto’s, maar ook vrachtwagens, tractoren en bestelbussen kun...
- 3 dingen waar je op moet letten bij het huren van een hoogwerker 3 dingen waar je op moet letten bij het huren van een hoogwerker Hoogwerkers zijn erg populair om werk op hoogte uit te kunnen voeren. Er...