De basis van SEO

 

SEO, je hebt er vast al eens van gehoord. Deze techniek wordt tegenwoordig steeds belangrijker en steeds meer gebruiken maken er gebruik van om de vindbaarheid van het bedrijf te verbeteren. SEO is een techniek die al bestaat sinds het begin van het internet , maar zich sinds enkele jaren ontwikeld heeft tot een van de nieuwste online marketing technieken. De techniek is effectief in het verbeteren van de online vindbaarheid voor een bepaalde site. Hierdoor, is SEO anno 2020 een van de meest waardevolle online marketing technieken en zal dit zich de komende jaren blijven doorontwikkelen. Een basis kennis van SEO is daarom heel waardevol en kan ervoor zorgen dat jij een voorsprong hebt op je concurrenten. Daarom, gaan we jou in deze blog enkele basis tips van SEO geven waardoor jij jouw website SEO vriendelijker kan maken en daardoor je vindbaarheid kan verhogen.

Tip 1: Zoekwoorden

Zoekwoorden zijn een van de belangrijkste factoren die jouw vindbaarheid in Google bepalen. Daarom, is het belangrijk dat jij onderzoek doet naar enkele zoekwoorden en kan bepalen of er veel gezocht wordt naar het gekozen zoekwoord. Daarnaast, is het belangrijk dat jouw gekozen zoekwoorden passen bij de betreffende pagina en toegevoegde waarde leveren.

Om te beginnen is het belangrijk dat je weet welke zogeheten keywords en keyphrases / questions gekoppeld zijn aan jouw onderwerp. Dit kan je doen door te Googlen, of door gebruik te maken van daarvoor geschikte tools. Uit dit onderzoek kun je in ieder geval afleiden hoe groot de concurrentie is, maar ook wat bijvoorbeeld ‘gerelateerde zoekopdrachten’ zijn. Deze kun je onderaan Google vinden. Door de gerelateerde zoekopdrachten te gebruiken, kun je inspelen op een bredere zoekvraag.

Tip 2: Een goede titel


De titel van je pagina is erg belangrijk. Door je titel te optimaliseren voor zoekmachines kan jij er namelijk voor zorgen dat de pagina beter wordt weergeven in de zoekmachine. Daarnaast is het belangrijk dat je pagina titel goed aan geeft waar de desbetreffende pagina over gaat en dus relevant is voor de bezoeker.

Tip 3: Zoektermen gebruiken

Het gebruiken van jouw zoekterm in de tekst is erg belangrijk, maar zorg er voor dat je de tekst niet gaat ‘stuffen’ met het keyword. Zorg dus dat het niet overdreven wordt. Dit zal niet fijn lezen, maar zal Google ook niet waarderen. Bij de opening en het einde van het bericht is het belangrijk jouw zoekterm voorkomt. Verder wordt er aangeraden om ongeveer per 100 woorden het woord weer te gebruiken. Maar dit is geen vast gegeven, zorg er vooral voor dat de tekst goed leesbaar en de bezoekers blijven.

Tip 4: Afbeeldingen

Een blog of pagina dient in ieder geval een zogeheten uitgelichte afbeelding te bevatten. Dit is vooral bij blogs van belang. Daarnaast is het afhankelijk van de lengte van de tekst of je meerdere afbeeldingen toevoegt. Zeker bij lange pagina’s en berichten is het belangrijk dat je de tekst afwisselt met afbeeldingen. Zorg dat je bij de afbeeldingen de juiste alt-tag en titel toevoegt.

Tip 5 : Toepassen van subtitels

Het toepassen van een goede titel is erg belangrijk voor de vindbaarheid. Google indexeert de pagina door je titel en de subtitels te analyseren. Je pagina of artikel wordt duidelijker wanneer je werkt met titels en subtitels. Je past een H1 toe en gebruikt verschillende H2’s en eventueel H3 titels.

Tip 6 SEO: Hoeveelheid woorden

Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag hoe lang een artikel moet zijn. Dit hangt vooral af van de lezers en jouw schrijfstijl. De meningen zijn dus sterk verdeeld, maar zorg er in ieder geval voor de tekst minimaal 500 woorden bevat, dan vindt Google het interessant. Langere teksten zijn vaak wel beter, maar zorg ervoor de kwaliteit van de tekst goed is en er aantrekkelijk zaken beschreven worden. Ga dus niet zomaar meer schrijven om ‘beter’ te worden voor Google.

Tip 7: gebruiksvriendelijk voor alle toestellen?

Vandaag de dag wordt er meer en meer gebruik gemaakt van telefoons, tablets en laptops. De computer, en zelfs de laptop nemen steeds meer af. Wees er dus van bewust dat jouw bezoekers en lezers wellicht gebruik maken van hun smartphone. Zorg ervoor dat je website volledig responsive is en zich aanpast aan het scherm en toestel.

Tip 8: Meta-description

De meta description is het stukje tekst dat jouw pagina, bericht of blog omschrijft. Als je opzoek gaat naar een onderwerp via Google, zie je per website vaak een korte omschrijving staan. Dit is de meta description. Dit is belangrijk om Google, maar ook om mensen over te halen om jouw bericht of pagina te bekijken. Dit is dus naast de titel een moment om de lezer te overtuigen om jouw pagina te bekijken

Tip 9: een snelle website

Het mag dan niet een directe SEO-tip zijn, maar zorg ervoor dat je website snel is. Wanneer deze langzaam is, zullen bezoekers sneller op zoek gaan naar andere opties en dus jouw pagina snel verlaten. Op deze manier behoud je de bezoekers in ieder geval.

Tip 10: interne en externe links

Gebruik in je blog of pagina regelmatig linkjes naar andere pagina’s of blogs op je website, maar ook af en toe naar een andere externe pagina. Dit maakt jouw pagina weer interessanter voor Google. Let hierbij wel op dat je de link op het juiste woord zet. Gaat je tekst dus over SEO, dan zet je een link op SEO en niet op een willekeurig woord.

Dit waren onze tips voor een basiskennis van SEO. We wensen jou veel succes met het toepassen van deze tips en het optimaliseren van jouw website. Onthoud echter dat dit alleen een paar algemene tips zijn en dat je door het toepassen hiervan niet verzekerd bent van een positie stijging. Om zeker te weten dat jouw website hoger komt in Google raden we jou aan om de hulp van een professional in te schakelen.

https://web-wings.nl/wat-is-seo-zoekmachine-optimalisatie-101/